Post | healthycoway
top of page

Berapa kerap anda perlu menggantikan tilam anda?

Updated: Aug 28, 2022


Berapa kerap anda perlu menggantikan tilam anda

Mencari tilam yang sesuai adalah sangat penting - kerana kita menghabiskan banyak masa hidup kita dengan tidur, tilam yang selesa dan menyokong adalah sangat penting - mencari tilam yang sempurna adalah satu kelegaan yang besar.


Tetapi semua perkara yang baik akan berakhir - walaupun tilam anda telah berfungsi dengan baik, akan tiba masanya apabila tiba masanya untuk mengucapkan selamat tinggal kepadanya. Jadi bagaimana anda tahu bila masa yang sesuai untuk menukar tilam anda?


Mari kita bincangkan tentang bagaimana anda boleh memberitahu bahawa tilam anda telah habis hanyatnya. Jika anda memberi perhatian kepada tanda-tanda yang jelas ini, ia sepatutnya agak mudah untuk diberitahu.


Tanda-tanda anda memerlukan tilam baru

Sebelum anda mula mencari tanda-tanda bahawa tilam anda berada di kaki terakhir, pertimbangkan berapa lama anda telah memilikinya. Purata jangka hayat tilam adalah antara tujuh dan 10 tahun. Jadi jika anda membeli tilam semasa anda lebih daripada 10 tahun yang lalu, mungkin sudah tiba masanya untuk naik taraf.

Walaupun angka itu lebih hampir kepada tanda tujuh tahun, mungkin masih tiba masanya untuk membeli unit baharu. Untuk menentukan sama ada sudah tiba masanya untuk menggantikan tilam anda, cari tanda-tanda berikut.


1. Tilam anda tenggelam

Jika tilam anda tenggelam, ini adalah tanda yang jelas bahawa anda memerlukan tilam baru. tenggelamr boleh berlaku apabila gegelung dalam tilam lemah atau buih memori kehilangan bentuknya.

gantikan dengan tilam coway

Dalam sesetengah kes, anda juga boleh memberitahu tilam kendur kerana anda dapat melihat kesan badan yang berbeza di dalam tilam - ini terutama berlaku pada orang yang lebih berat, yang badannya boleh meninggalkan lekukan yang dalam pada tilam. Jika anda bangun dan tilam anda tidak cepat kembali kepada rupa rata biasa, mungkin sudah tiba masanya untuk mempertimbangkan tilam baharu.


2. Tilam anda banyak bunyi

Bunyi berdecit dan bunyi logam berdecit boleh menjadi tanda bahawa tilam anda perlu diganti. Ini benar terutamanya untuk tilam dengan spring gegelung. Anda boleh menyelesaikan masalah ini dengan mengetatkan skru dalam tilam atau spring kotak.

tilam coway lebioh baik

Walau bagaimanapun, tilam yang bising juga boleh bermakna bahawa gegelung mula menua dan tidak menyokong seperti dahulu; ini mungkin bermakna tilam kendur dan anda tidak lagi mendapat sokongan yang anda perlukan.


3. tilam anda berbau busuk.

Ia mungkin tidak begitu menyenangkan, tetapi mungkin tilam anda mula berbau. Ini boleh berlaku dari semasa ke semasa apabila kulat dan kulat berkumpul di dalam tilam - jika anda tinggal dalam iklim lembap, ia boleh berlaku lebih cepat.

Jika anda menghidu bau tilam anda, mungkin sudah tiba masanya untuk menghilangkannya.


4. Tilam Anda Memburukkan Alahan Anda

Apabila kulat, cendawan dan hama habuk menyerang tilam, mereka boleh memburukkan lagi masalah dengan alahan. Jika anda kerap bangun dengan mata berair, hidung berair dan sakit kepala, alergen dalam tilam anda boleh menjadi puncanya.

Terdapat beberapa bahan (seperti lateks asli dan bulu) yang boleh menghalang alergen daripada terkumpul, jadi penghidap alahan harus mencari bahan ini apabila membeli tilam baharu.


5. anda bangun dengan kesakitan

Jika anda bangun pada waktu pagi dengan kesakitan yang teruk, ini mungkin petanda bahawa tilam anda tidak selesa atau menyokong seperti dahulu.

Anda mungkin mengalami kesakitan di leher, bahu atau pinggul disebabkan tilam anda tidak menampung tekanan badan dengan betul. Anda juga mungkin mengalami sakit belakang bawah kerana anda tidak disokong dengan betul.


Bangun dalam kesakitan bukanlah sesuatu yang perlu anda biasakan, dan boleh membawa kepada ketidakselesaan atau masalah jika anda mengabaikan kesakitan anda. Ia amat penting untuk memberi perhatian jika ini adalah isu dan mula mencari tilam baharu.


6. anda tidak boleh membuat diri anda selesa

Jika anda menghadapi masalah untuk berbaring atau tidur dengan selesa, ini mungkin satu lagi tanda bahawa anda memerlukan tilam baharu.

Jika anda sentiasa melambung dan berpusing, ini mungkin bermakna tilam anda telah hilang keselesaan dan sokongannya. Jika anda kerap bangun pada waktu malam, tilam lama anda mungkin dipersalahkan.


7. anda tidur lebih nyenyak di atas tilam yang berbeza.

Anda harus menggantikan tilam anda jika anda mendapati anda tidur lebih lena di atas tilam yang berbeza. Jika anda kerap bangun dengan hidung tersumbat atau sakit sendi dan kemudian tidur di hotel dan bangun tanpa masalah ini, ini boleh menjadi petanda bahawa tilam anda adalah punca masalah tidur anda.

Jika anda fikir tilam anda mungkin telah mencapai penghujung hayatnya, anda harus cuba tidur di atas tilam yang lebih baru dan bandingkan pengalaman anda.


8. keadaan tidur anda telah berubah

Walaupun tilam anda masih dalam keadaan bersih, mungkin sudah tiba masanya untuk membeli yang baharu. Kehidupan boleh berubah dalam sekelip mata, dan tilam mungkin tidak sesuai dengan keperluan baharu anda.

Kehamilan, penurunan berat badan, pertambahan berat badan dan/atau pasangan tidur baharu mungkin menjamin pembelian tilam baharu. Jika anda mendapati bahawa anda mempunyai keadaan perubatan seperti arthritis, sciatica atau fibromyalgia, itu juga boleh menjadi sebab untuk mencari tilam baharu dengan pelepasan tekanan yang lebih baik.


Tilam baru Semak Tilam Coway


Apa yang Anda Perlu Cari Dalam Tilam Baru?

Setelah jelas bahawa anda perlu menggantikan tilam anda, anda mungkin tertanya-tanya apa yang perlu dicari apabila membeli yang baharu. Bagaimanakah anda boleh memastikan anda membeli tilam berkualiti yang tahan lama?


Jika anda mencari tilam dengan lebih sokongan, anda harus mencari tilam yang mempunyai sabut kelapa, sabut kelapa lebih tahan lama dan harus memberikan jangka hayat tilam yang lebih lama.


Kedua, pertimbangkan tilam dengan spring poket - tilam ini tahan lama dan boleh bertahan lebih lama. Tilam dengan spring poket boleh mengelakkan tilam daripada kendur dan memastikan pembeli membuat pelaburan yang bijak.


Anda bukan sahaja perlu mencari bahan tahan lama, tetapi anda juga harus memastikan tilam sesuai dengan tabiat tidur anda. Berikut adalah beberapa garis panduan umum:


Tidur belakang mahukan tilam yang memberikan keseimbangan keselesaan dan sokongan. Anda mahu disokong dalam kedudukan ini, tetapi anda juga mahu pinggul anda dapat tenggelam sedikit. Rujuk Firma Tilam Coway


Tidur sisi harus memilih tilam yang lebih lembut, kerana lapisan keselesaan yang lembut akan mengurangkan tekanan pada bahu dan pinggul anda. Rujuk Tilam Coway Lembut


Orang yang tidur perut harus memilih tilam yang lebih tegang. Pinggul anda perlu disokong secukupnya supaya ia tidak tenggelam apabila anda tidur tengkurap. Lebih suka Firm Tilam Coway



Akhirnya, anda juga harus mempertimbangkan ketinggian anda. Jika berat badan anda ringan, anda mungkin tidak memerlukan sokongan yang diperlukan oleh orang yang lebih berat. Jika anda lebih berat, anda mungkin memerlukan lapisan keselesaan yang lebih tebal untuk mengelakkan anda daripada kendur. Pertimbangkan Firma Tilam Coway dalam kes ini

Bersedia untuk mendapatkan Tilam baharu? Semak Tilam Coway Prime Series di sini, Salah satu Tilam Terbaik di Malaysia sekarang, tilam yang boleh menyelesaikan semua Masalah di atas.


atau baca lebih lanjut tentang blog post 4 kebaikan tilam coway prime

Helo, saya Daniel Jong, Health Planner Coway yang profesional. Saya mempunyai lebih daripada 3 tahun pengalaman dalam industri ini dan saya telah membantu lebih daripada 200 keluarga meningkatkan kualiti hidup mereka dan mempunyai kehidupan yang lebih sihat dan gaya hidup yang lebih baik. Klik sini Whatsapp SEKARANG supaya saya boleh bantu anda menyelesaikan masalah dan keperluan anda dengan lebih cepat.

78 views0 comments
bottom of page