Post | healthycoway
top of page

6 tips Memilih Penapis Air Coway yang sesuai 2023

Updated: Nov 26, 2023


6 tips Memilih Penapis Air Coway yang sesuai untuk kediaman Anda
6 tips Memilih Penapis Air Coway yang sesuai untuk kediaman Anda

Semakin banyak orang menggunakan alat penapis air di rumah mereka, dan sebilangan besar dari mereka memilih penapis air Coway sebagai sumber air bersih nombor 1 mereka.

Coway telah membantu lebih daripada 6 juta rumah di seluruh dunia dengan pembersih air dan udara kami dan jumlahnya terus meningkat


Mungkin anda telah memutuskan untuk apply penapis air Coway, terutamanya kerana ibu saudara, ibu bapa, rakan anda, atau isteri anda mengatakan bahawa produk Coway bagus, tetapi anda tidak mempunyai banyak pengetahuan mengenai Coway,


Di sini dalam altikel ini, saya akan membimbing anda mengenai perkara-perkara yang perlu anda ketahui sebelum memohon Penapis Air Coway


TIP NO.1 Jenis Air

Penapis air yang berbeza dapat menghasilkan pelbagai jenis air, di Coway kami mempunyai mesin yang dapat menghasilkan 3 jenis air terutamanya, Air Mineral, air RO, dan air Alkali,

Coway Kuching jenis air

Air Mineral - Orang menyebutnya Air Mineral, Air biasa, atau Air Ringan Beralkali, kita menyebutnya air mineral adalah kerana ia adalah air yang ditapiskan tetapi masih mengandungi mineral di dalamnya, ada pelanggan yang menyukainya kerana mereka menginginkan mineral di dalamnya, dan beberapa hanya mahukan penapisan air yang cepat terutamanya kerana mereka menggunakan banyak air, dan air mineral yang ditapis melalui penapis Nanotrap kami bersih dengan kadar penapisannya yang cepat.


Air RO - Reverse osmosis adalah proses penapis air yang menyaring molekul dan zarah besar yang tidak diingini seperti bahan cemar dan sedimen seperti klorin, garam, dan kotoran dari air minuman. Selain membuang bahan cemar dan sedimen, osmosis terbalik juga dapat menghilangkan mikroorganisma - yang pastinya anda tidak mahu minum. Ia menggunakan air untuk membersihkan ke tahap molekul, hanya meninggalkan H2O tulen sahaja. Oleh itu, anda akan nampak air yang ditolak dari penapis air. Air RO tidak lagi mengandungi mineral di dalam air, air jenis ini sesuai untuk semua peringkat usia dan sangat baik untuk orang yang mengalami masalah buah pinggang dan menjalani rawatan dialisis, air tanpa mineral dapat menurunkan beban pada buah pinggang yang lemah .


beberapa kesalahpahaman mengenai air RO adalah bahawa kita mungkin tidak mendapat cukup mineral jika kita tidak mendapatkanya dari air minum, faktanya, kebanyakan mineral di air paip sukar dicerna oleh badan kita dan jumlahnya sangat kecil, bayangkan kalsium dari segelas susu = 300 gelas air, mana yang anda pilih, segelas susu atau 300 gelas air

coway jenis air

Air Beralkali - Air minum biasa umumnya mempunyai pH neutral 7. Di mana air alkali biasanya mempunyai pH 8, 9, dan 9.5.


inception coway inception kelebihan

Air alkali bermanfaat untuk melegakan simptom perut seperti cirit-birit kronik, pencernaan, Hyperacidity, dan fermentasi gastrointestinal yang tidak normal, molekul ion alkali lebih kecil daripada air biasa dan yang membantu penyerapan cepat untuk badan, ia juga menghilangkan radikal oksigen yang menyebabkan penyakit, menjadikan badan anda lebih sihat dan bersih dengan anti-pengoksidaan


TIP NO.2 Bajet

Bajet adalah salah satu faktor penting dalam memilih penapis air yang betul, Coway mempunyai 2 pilihan untuk memiliki alat penapis air, anda boleh menyewa penapis air secara sewa beli dari harga serendah RM65 sebulan hingga Rm190 sebulan selama 5 atau 7 tahun bergantung pada promosi, harga ini termasuk servis, pertukaran filter, dan jaminan

coway selangor save more money


Di mana untuk pembelian Outright, harganya adalah dari Rm2200 hingga Rm8000 dengan servis percuma selama 2 tahun


Jadi yang mana satu untuk dipilih, sewa atau Outright?

di bawah adalah senarai harga pembersih air Coway untuk setiap unit

Cara pembayaran Coway selangor
Cara pembayaran Coway

Terdapat kebaikan dan keburukan untuk setiap cara pembayaran, Outright selalunya lebih murah jika dikira dalam jangka panjang untuk kebanyakan Model, tetapi anda perlu membayar sejumlah besar wang, tetapi jika anda mempunyai kad Kredit, anda boleh juga berlaku untuk ansuran faedah 0% 24 atau 36 bulan.

Bagi Pelan Sewa, anda membayar sewa bulanan melalui auto debit bank, dan kebaikannya ialah anda dapat menggunakan dan menikmati penapis air yang berharga sekitar RM3000 ke atas dengan hanya pembayaran pertama. Misalnya, penapis air Coway Villaem 2 yang berharga RM3900 dihantar, dipasang untuk anda di rumah anda secara PERCUMA dengan hanya pembayaran bulanan pertama sebanyak RM120, dan bayar baki sewa setiap bulan selepas itu, tanpa caj tersembunyi. Oleh itu, sangat mudah dan berpatutan untuk memiliki alat penapis air sekarang, jika anda kekurangan bajet, rancangan sewa beli adalah cara terbaik. Tetapi jika anda mempunyai wang tunai yang extra dan anda tidak suka bayar loan setiap bulan, maka Outright adalah pilihan yang lebih baik.



TIP NO.3 Saiz Keluarga

Setiap penapis air Coway mempunyai kapasiti tangki air yang berbeza, inilah untuk memenuhi keperluan pelanggan yang berlainan, Semakin besar size tangki, semakin banyak air yang dapat disimpannya.


capasity Tangki air
capasity Tangki air

Soalan pertama yang biasanya kami tanyakan adalah berapa orang di rumah atau pejabat anda, untuk kapasiti tangki yang kurang dari 6 liter, biasanya kami akan mencadangkan apply Neo plus, Kecil, Mate, Ferry, atau Inception. 11 liter adalah untuk 5-10 orang, seperti Villaem2, glaze dan lucy plus. Dan 12 liter ke atas adalah untuk 15-20 orang, seperti Harry, Core, dan Ombak.


Coway Ombak mempunyai Tangki Air Panas yang lebih besar berbanding yang lain, tangki air panas 3.4L khas untuk rakyat Malaysia yang suka minum banyak air panas, jadi jika ahli keluarga anda menggunakan banyak air panas sama ada mereka minum atau menggunakannya untuk buat kek, Ombak adalah pilihan yang baik.

Unit seperti Kecil dan Mate adalah satu-satunya unit dengan bekalan Direct Flow air suhu bilik dan Air Panas, jadi jika anda ingin mengambil banyak air tanpa menunggu, maka Kecil dan Mate adalah untuk anda.

Kalau keluarga tak banyak orang tapi biasa ada buat jamuan, atau banyak orang balik rumah masa musim perayaan, Penapis air Core adalah lebih sesuai, sebab boleh dapatkan air sejuk untuk buat air syrup dan bancuh kopi dengan teh.



TIP NO.4 Reka Bentuk

Semua penapis Air kelihatan berbeza, ketika memilih Penapis Air Coway, anda perlu melihat reka bentuk dapur anda, padanan warna dan ruang yang anda ingin berikan untuk penapis Air kerana kebanyakan penapis air sizenya tidak kecil, kemungkin sangat besar dan mungkin mengambil banyak ruang.

villaem 2 coway villame 2
kecil coway kecil

Sekiranya ruang anda kecil, anda tidak mahu atau mengambil penapis air yang besar- besar










TIP NO.5 Tentukan di mana meletakkan Penapis Air

Perkara penting lain adalah di mana anda mahu meletakkan penapis air? Adakah anda mempunyai meja atau tidak, jika anda tidak mempunyai meja atau lebih banyak ruang di sebelah sink untuk penapis air, maka anda mungkin perlu mempertimbangkan untuk mendapatkan pembersih air unit berdiri seperti Coway Core atau Coway Harry. anda boleh membuat slot di mana-mana tempat dan anda tidak perlu risau untuk mendapatkan meja lain untuk Penapis Air.

coway mate coway slim
Penapis Air Coway Mate Slim
coway core coway johor
Penapis Air Core Tangki Paling besar

















TIP NO.6 Temperature

Penapis air Coway mempunyai 3 suhu, Air Panas, Ambient, dan Air Sejuk dan penapis air paling asas mempunyai sekurang-kurangnya 1 suhu sehingga 50 tetapan suhu.

Tangki air panas adalah diperbuat dengan Stainless steel dan suhu panas sentiasa tetap pada 97 darjah untuk memastikan air selamat diminum.

Penapis air dengan 1 suhu adalah Mate dan Ferry, mengapa orang masih memilih mesin 1 Suhu bilik di mana anda boleh mempunyai 3 suhu dengan harga yang hampir sama? Dari pengalaman kami, orang memilih penapis air 1 suhu kerana mereka tidak banyak menggunakan air panas atau mereka lebih suka merebus air itu sendiri, tidak ada salahnya mendidih air panas mereka sendiri, ada yang lebih suka seperti itu

Penapis air 3 suhu ialah Harry, Neo Plus, Inception, Glaze, dan core

Kecil mempunyai 4 suhu untuk dipilih, dan Ombak mempunyai 50 tetapan suhu untuk dipilih.


Jenis filter

selangor coway Neo-Sense Filter

Neo-Sense Filter

(Plus Sediment + Pre-Carbon Filters)

Mengeluarkan partikulat, klorin, sebatian organik mudah menguap (VOC) dan kekotoran organik dan anorganik terlarut.


malaysia coway NANOTRAP FILTER

NANOTRAP FILTER

Membuang bahan cemar air seperti logam berat, bahan kimia organik berbahaya, mikrob dan bahan radioaktif semuanya dikeluarkan.


johor coway PLUS INNO-Sense

PLUS INNO-Sense (D) Filter

(Post Carbon + Fine Filters)

Mengurangkan bau dan meningkatkan rasa air.


sarawak coway RO MEMBRANE FILTER

RO MEMBRANE FILTER

Membuang bahan cemar air seperti logam berat, bahan kimia organik berbahaya, mikrob dan bahan radioaktif semuanya dikeluarkan.


inception coway NF MEMBRANE FILTER

NF MEMBRANE FILTER

Menyingkirkan logam berat, ion organik dan bukan organik yang berbahaya



kuching coway ANTIBACTERIAL FILTER

ANTIBACTERIAL FILTER

Menghalang pertumbuhan mikroorganisma di dalam tangki air.



Filter Coway filter
Filter Coway

Penapis Ais Coway


Coway Lucy Plus CHPI-620L

Harga: RM190 / Bulan

Panas: 1.5L

Suhu Bilik: 3.5L

Sejuk: 2.5L

Ais: 1.0kg


Model ini adalah satu-satunya model dengan Pembuat Ais + Penapis air. ia adalah model terbaru untuk tahun 2021, model yang ditingkatkan dari model sebelumnya Coway Lucy, model terbaru lebih stabil dan kelihatan lebih baik dari model sebelumnya. telah popular bagi orang yang suka mendapatkan ais batu segera. Bayangkan pulang pada hari yang panas, terasa ingin minum minuman sejuk tetapi semasa membuat sirap ... anda mendapat tahu bahawa tidak ada ais .... betapa mengecewakannya? dengan lucy plus, anda tidak perlu ingat untuk membuat ais lagi, ada 1kg ais yang siap untuk anda gunakan dan secara automatik ia akan membuat ais baru setelah anda mengambilnya. ais yang anda perolehi terbuat dari air RO bersih yang bersih sehingga bebas dari pencemaran, Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut


Coway INCEPTION CHPE-250NF

Harga: RM184 / Sebulan

Panas: 1.2L

Suhu Bilik: 2.0L

Sejuk: 2.0L


Penapis air 2 dalam 1 pertama di Malaysia yabg terdiri daripada Penapis air dan air pengion beralkali. dan juga yang pertama dalam industri yang dapat menghasilkan air Beralkali Sejuk


Penapis Air Coway Inception sesuai untuk keluarga yang suka makan daging, kaki botol, dan mempunyai masalah kesihatan seperti gastrik, asid urin, gout dan lain-lainTekan sini untuk maklumat lebih lanjut




Coway Ombak CHP-7310R

Harga: RM140 / Sebulan

Panas: 3.4L

Suhu Bilik: 7.8L

Sejuk: 2.3L


Reka bentuk khas mengikut keperluan asas rakyat Malaysia, reka bentuknya elegan dan digital sepenuhnya, suhu air panas yang boleh diadjust adalah fungsi uniknya, anda dapat menetapkan 50 suhu dan kuantiti air yang berbeza. sebagai contoh, membuat susu bayi memerlukan 40 darjah air suam dan 500ml air, anda boleh menyimpan tetapan ini, dan setiap kali anda ingin membuat susu bayi, hanya dengan menekan butang dan anda boleh mendapat jumlah air yang sama dan suhu yang tepat untuk membuat susu bayi. anda boleh juga menetapkannya untuk kopi, mee cawan segera, dan juga membuat kek.

Lampu UV di Faucet air sejuk memberikan pembasmian kuman tambahan, untuk memastikan air sentiasa bersih, recomen untuk keluarga yang menggunakan banyak air panas dan mereka yang suka dengan reka bentuk digital penapis air ini Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut



Core Plus Coway CHP-5721L

Harga: RM139 / Bulan

Panas: 3.6L

Suhu bilik: 11.5L

Sejuk: 6.0L


Ini adalah penapis air tangki terbesar di coway, jumlah tangki keseluruhan adalah 21.1 Liter, sesuai untuk keluarga besar dan sangat popular antara pejabat atau kilang, kebanyakan syarikat memilih model ini kerana ia berdiri di lantai dan mudah bagi mereka untuk mencari tempat untuk letakkan alat penapis air Core ini, dengan ukuran tangki yang besar, semua kakitangan pejabat dapat menikmati air bersih sepanjang hari, bagus untuk pejabat dengan pekerja yang melebihi 15 orang. Model ini banyak boleh dijumpa di KLIA juga Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut



Coway Harry CHP-590N

Harga: RM123 / Bulan

Panas: 3.0L

Suhu Bilik: 6.0L

Sejuk: 3.0L


Model ini juga popular untuk pejabat dan keluarga besar, jumlah tangki adalah 12 liter dan kerana kadar pengisian semula yang cepat, pejabat dengan lebih daripada 15 orang masih boleh memanfaatkannya







Coway Villaem II CHP-18AR

Harga: RM120 / Sebulan

Panas: 1.2L

Suhu Bilik: 6.4L

Sejuk: 3.7L


Coway Villaem adalah salah satu model yang paling popular di Coway, reka bentuknya ringkas dan mudah digunakan, sesuai untuk keluarga dengan bayi yang baru lahir dan orang tua, hanya dengan menekan, anda boleh mendapatkan air bersih dalam 4 suhu, Suhu bilik, air suam, sejuk, dan panas air. suhu air panas dapat diadjust dengan knorb dengan mudah, Sesuai untuk keluarga dengan 5-8 orang , kerana ia mempunyai tangki air 11.3 liter, cukup untuk seisi keluarga Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut



Coway Glaze CHP-6310L

Harga: RM119 / Bulan

Panas: 1.0L

Suhu Bilik: 2.5L

Sejuk: 2.5L


Model baru yang dilancarkan hujung tahun 2020, reka bentuk elegan dengan panel sentuh digital membolehkan kita mendapatkan air bersih dengan mudah, apa yang unik dari model ini ialah fungsi Cold +, kebanyakan penapis air, apabila anda mengambil sedikit air sejuk, ia akan mengisi semula dan air sejuk yang bercampur dengan air biasa akan menjadikan air sejuk tidak begitu sejuk. dengan teknologi baru ini, ia membolehkan anda mengambil air sejuk pada suhu paling sejuk hingga titisan terakhir. Bagus untuk keluarga yang suka minum air sejuk Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut



Coway Kecil CHP-6200N

Harga: RM115 / Bulan

Panas: Sekejap

Suhu Bilik: Sekejap

Sejuk: 1.35L


Kecil ini Slim dan kecil, sebuah penapis air dengan aliran Direct Flow air panas dan suhu Bilik, ia mempunyai teknologi untuk memanaskan air secara langsung dan memberi anda air panas bersih secara langsung. Ia juga ada 1.35L air sejuk di tangki air. jika rumah anda tidak mempunyai banyak ruang atau anda tidak suka Penapis air bersaiz besar, maka model ini adalah pilihan yang tepat untuk anda Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut




Coway Neo Plus CHP-264L

Harga: RM109 / Bulan

Panas: 1.0L

Suhu Bilik: 2.5L

Sejuk: 2.3L


Salah satu model terlaris di Coway. ini adalah edisi kedua Penapis Air Neo, Senang digunakan untuk semua peringkat usia, paling besar punya peningkatan ialah ia diupgrade dari air mineral kepada air RO sekarang, airnya terasa lebih enak daripada sebelumnya. ia popular kerana promosi untuk sewa beli, anda boleh memilih untuk membayar RM65 selama 7 tahun dan RM85 selama 5 tahun, harganya sangat berpatutan dan sekarang setiap keluarga sudah dapat memiliki sebuah penapis air. Tekan sini untuk maklumat lebih lanjut



Coway Cinnamon P-6320R

Harga: RM69 / Sebulan

Panas: Tiada

Suhu bilik: 5 liter

Sejuk: Tiada


ini adalah satu lagi model penapis Air Coway yang









Coway AIS (CHPI-7520L_GRAY)

Coway AIS (CHPI-7520L_WHITE)

Harga: RM170/ Sebulan

Panas: 1.5L

Ambien: 1.8L

Sejuk: 1.8L

Ais: 0.7kg

Model ini ialah model atas meja dengan Pembuat Ais + Penulen air. ia adalah model terbaru untuk 2023, Tidak seperti model lain, Coway AIS adalah jawapan kepada keperluan ais kiub segera anda. Gambar pulang ke rumah pada hari yang terik, mengidam minuman sejuk. Kekecewaan menyedari tiada ais untuk minuman anda adalah perkara yang telah berlalu. Dengan AIS, anda boleh mengucapkan selamat tinggal kepada kesulitan menyediakan ais secara manual. Mesin ini memastikan anda sentiasa mempunyai 0.7kg ais air RO tulen dan bersih untuk anda gunakan. Selain itu, ia secara automatik menghasilkan ais baharu sebaik sahaja anda mula menggunakannya.

Coway AIS bukan sekadar Pembuat Ais dan Penapis Air; ia adalah peningkatan gaya hidup. Reka bentuk yang diperkemas menambah sentuhan keanggunan moden pada rumah anda.

AIS telah menjadi sensasi di kalangan mereka yang menghargai kemewahan ketulan ais segera. Sama ada minuman yang menyegarkan atau ramuan istimewa, kini anda boleh menikmatinya tanpa perlu bersusah payah menunggu ais.

Apa yang membezakan Coway AIS adalah ketulenan aisnya. Diperbuat daripada air RO bersih, ais bebas daripada bahan cemar, memastikan setiap tegukan bukan sahaja menyegarkan tetapi juga selamat. baca lebih lanjut untuk butiran Produk


KESIMPULAN

Ini masih bergantung pada penggunaan harian kita untuk memilih penapis air yang betul, jika anda sudah decide mahu apply, itu pasti untuk penggunaan jangka panjang, jadi memilih yang betul sangat penting, semoga panduan di atas dapat membantu anda membuat yang betul keputusan.


Helo, saya Daniel Jong, Health Planner Coway yang profesional. Saya mempunyai lebih daripada 3 tahun pengalaman dalam industri ini dan saya telah membantu lebih daripada 200 keluarga meningkatkan kualiti hidup mereka dan mempunyai kehidupan yang lebih sihat dan gaya hidup yang lebih baik. Whatsapp Klik sini SEKARANG, supaya saya boleh bantu anda menyelesaikan masalah dan keperluan anda dengan lebih cepat.

701 views0 comments
bottom of page